Mengambil Foto Tetapi iPhone Kata Storan Penuh?

Sebagai ibu bapa, iPhone saya sangat penting. Ia membuatkan saya bersentuhan dengan anak-anak saya, sekolah mereka, ibu bapa yang lain, dan juga bekas isteri saya. Tetapi perkara paling penting yang dilakukan oleh iPhone saya ialah mengambil gambar dan video anak-anak saya (dan anjing saya.)

Dan saya menggunakannya untuk semua peristiwa keluarga, sosial, dan sekolah kami. Jadi apabila ia berkata " tidak boleh mengambil gambar Tidak ada penyimpanan yang cukup untuk mengambil foto. Anda boleh menguruskan storan anda dalam Tetapan "atau sesuatu yang serupa, itu masalah besar (Maksud saya BESAR). Saya suka menaik taraf 16GB iPhone 6S saya, tetapi sekarang, wang adalah ketat, dan itulah kemas kini yang saya tidak mampu.

Ikuti petua cepat ini untuk membantu apabila iPhone atau iPad anda mengatakan penyimpanan itu hampir penuh dan tidak boleh mengambil gambar

  • Mulakan semula peranti anda untuk membersihkan cache serta-merta
  • Alih keluar sebarang foto atau muzik yang tidak diingini dari iPhone atau iPad anda untuk membebaskan ruang
  • Tetapkan iPhone atau iPad anda untuk mengoptimumkan storan untuk gambar dan bukannya memuat turun dan menyimpan asal
  • Tukar tetapan iTunes supaya iPhone atau iPad anda tidak mengisi storan secara automatik dengan lagu
  • Hentikan iTunes dari penyegerakan dengan iDevice anda
  • Semak apl Foto anda Album yang dipadamkan dan padam semua foto tersebut dengan serta-merta
  • Kemas kini peranti iOS atau iPadOS anda
  • Tetapkan semula semua tetapan peranti anda
  • Padamkan data apl atau padam dan pasang semula aplikasinya untuk menghilangkan aplikasinya
  • Keluarkan beberapa mesej teks lama dari aplikasi Mesej
  • Kosongkan cache dan sejarah Safari

IPhone saya adalah kamera saya!

Sepanjang beberapa minggu yang lalu, saya telah menggunakan kamera iPhone saya untuk menangkap semua anak-anak saya di Sekolah dan Kem Musim Panas-pertunjukan satu malam dan acara olahraga pada hari berikutnya. Kenangan-kenangan ini sangat berharga dan sesuatu yang saya ingin simpan apabila anak-anak saya menjadi lebih tua ... dan untuk anak-anak mereka apabila mereka menjadi ibu bapa.

Tetapi malam tadi, ketika tirai menarik dan anak-anak saya menyertai panggung, kamera saya gagal. Tidak kira apa yang saya lakukan atau bagaimana saya membingkainya, saya terus melihat Tidak Dapat Mengambil Mesej Foto.

Melihat sekeliling bilik, seolah-olah semua ibu bapa yang lain mempunyai masalah yang sama. Semua orang cuba, tetapi tiada siapa yang kelihatan mempunyai ruang untuk mengambil gambar-gambar tadi malam!

Storan iPhone saya penuh, tetapi tidak!

Jadi ya, iPhone saya memberitahu saya bahawa storan saya penuh. Tetapi apabila saya menambah semua aplikasi saya, nampaknya saya harus mempunyai sekurang-kurangnya 2-3GB ruang kosong. Ini berlaku dengan telefon terakhir saya juga. Dan saya tahu pasti saya tidak bersendirian dalam iPhone 16GB saya yang memberitahu saya penyimpanan saya penuh.

Dan nampaknya tidak kira berapa banyak yang saya padam dengan menguruskan Penyimpanan saya dalam Tetapan, dan saya masih mendapat Mesej Hampir Penuh ini. Ia sangat mengecewakan !!!

Jadi saya memutuskan untuk melihat lebih dekat.

Selepas memadamkan sekumpulan aplikasi, foto, walaupun dua video kegemaran anak perempuan saya-storan keseluruhan tidak berubah!

Apa khabar?

Oleh itu, apabila menggali lebih mendalam, saya menambah semua aplikasinya DAN semua data mereka, dan tidakkah anda tahu bahawa saya harus mempunyai sekurang-kurangnya 3GB ruang bebas. Itulah banyak gambar yang perlu saya ambil.

Walaupun selepas melakukan tetapan semula keras, tiada apa yang berubah. Ruang tambahan sedikit dibebaskan.

Dan kemudian, selepas mengambil beberapa lagi foto, iPhone saya dengan cepat menjadi penuh lagi. Apa yang memberi ????

Perpustakaan Foto iCloud Anda Dijelaskan!

Perpustakaan Foto iCloud anda adalah sandaran DAN perkhidmatan penyegerakan foto. Itulah sebabnya apabila anda memadamkan foto di satu tempat, ia membuang gambar itu dari semua peranti menggunakan ID Apple yang sama. Tetapi menyimpan semua foto itu sering mengambil banyak Simpanan iDevice anda.

Dengan iOS 10+, Apple merancang penyelesaian yang dikenali sebagai Penyimpanan Optimum untuk menguruskan storan foto anda dengan lebih baik.

Cari di bawah Tetapan> Profil ID Apple> iCloud> Foto atau Tetapan > Foto> Optimumkan Penyimpanan .

Apabila anda mempunyai storan peranti pada peranti yang mencukupi, foto kekal "as-ada" pada peranti anda. TETAPI, apabila iPhone anda (atau iDevice lain) memerlukan ruang, Apple memindahkan semua versi resolusi tinggi gambar anda ke akaun iCloud anda, membebaskan storan pada peranti anda.

Sebaik sahaja anda mengalihkan foto tersebut ke iCloud, semua yang disimpan di iPhone anda adalah imej kecil dimampatkan, sehingga anda membuka foto lagi.

Apabila anda membuka foto, peranti anda memuat turun versi foto yang dioptimumkan untuk peranti dari iCloud. Versi resolusi penuh kekal di iCloud dan tidak dimuat turun sehingga anda mengedit atau berkongsi foto.

Jadi, Bagaimana saya Dapatkan Lebih Ruang Penyimpanan pada iPhone Saya?

Memadam Foto Sebenarnya Pemberitahuan Pemulangan 30 Hari

Perkara pertama yang saya dapati adalah bahawa semua gambar yang saya hapus tidak benar-benar dihapuskan sehingga 30-40 hari selepas saya mulakannya.

Oleh itu, saya membebaskan ruang yang lebih sedikit dengan memotong semua foto-foto tersebut dalam folder Terbaharu Dipadam saya dalam Apl Foto

  • Untuk melakukan ini, buka Apl Foto> Album> Baru Dipadam
  • Pilih foto / video anda dan tekan Padam
  • Oleh kerana anda telah memadam foto tersebut, mungkin amalan yang baik untuk menekan Padam Semua

Apabila Penyimpanan Penuh, Kemas kini IOS anda

Sekiranya anda belum lagi mengemas kini iPhone anda kepada iOS terkini, ini adalah masa yang tepat untuk melakukan peningkatan ini selepas membebaskan ruang dengan benar memotong foto anda.

Versi iOS baharu seperti iOS12 dan iOS13 diselaraskan, jadi anda mendapat lebih banyak storan untuk apl, muzik, foto dan video anda-jadi idea hebat untuk mengemas kini iOS anda jika anda boleh.

Bermula dengan iOS 10, terdapat ciri baru iCloud yang hebat untuk Foto yang dipanggil Mengoptimumkan Simpanan iPhone

  • Dengan ciri ini dipilih, apabila storan anda semakin rendah, iPhone anda menyimpan versi resolusi penuh gambar anda dalam akaun iCloud anda dan meletakkan versi yang lebih kecil, dimampatkan pada iPhone anda
  • Dengan menyimpan versi yang lebih kecil pada telefon anda, storan dibebaskan, membolehkan anda mengambil lebih banyak foto, memuat turun aplikasi, filem, muzik, dan juga mengemas kini iOS anda
  • Hidupkan Optimumkan Simpanan iPhone untuk Foto dengan pergi ke Tetapan> Foto (atau Foto & Kamera)> Togol ATAS Pustaka Foto iCloud> Pilih Optimumkan Simpanan iPhone
  • Cara lain untuk membuat kemas kini ini adalah melalui Tetapan iCloud anda: pergi ke Tetapan> Profil ID Apple> iCloud> Foto> Pilih untuk Mengoptimumkan Simpanan iPhone

Perpustakaan Foto iCloud

Satu-satunya kelemahan ialah anda menggunakan akaun iCloud anda untuk menyimpan imej resolusi penuh.

Jadi jika anda mempunyai banyak imej, akaun 5GB iCloud percuma tidak akan bertahan lama.

Sisi yang terang ialah peningkatan ke pelan berbayar bermula pada USD99 / bulan untuk 50GB. Bagi kebanyakan kita, itu banyak penyimpanan untuk semua foto, sandaran, dan media iPhone yang lain.

Bahkan pelan 200GB yang lebih besar hanya memerlukan beberapa dolar sebulan (USD 2.99) jadi jika anda mengambil banyak foto dan video (terutama di 4K), pertimbangkan untuk memilih rancangan yang lebih besar ini.

Untuk melihat rancangan yang tersedia di negara anda, lihat laman Pelan Penyimpanan iCloud Apple!

Perlu diketahui bahawa dengan Pustaka Foto iCloud, apabila anda memadam foto dari satu peranti, ia akan membuang foto yang sama dari semua peranti termasuk komputer-cukup banyak peranti yang mempunyai iCloud Photo Library diaktifkan dan disambungkan ke ID Apple yang sama.

Periksa Simpanan Anda

Jika ketiga langkah terdahulu (memadamkan folder baru yang dipadam dalam Foto, mengemas kini iOS anda, & mungkin menghidupkan iCloud Photo Library dengan Foto Dioptimumkan) tidak mengalihkan storan anda ke arah yang betul, maka sudah tiba masanya untuk melihat dengan cermat bagaimana iPhone menggunakan storan.

Terdapat dua cara untuk melakukan ini: melalui aplikasi Tetapan dan dengan iTunes pada komputer (Mac atau Windows.)

Bagaimana untuk menyemak simpanan iPhone atau iPad anda dengan iTunes

Cara yang baik untuk melihat apa yang sedang berlaku dengan storan iPhone atau storan iDevice anda yang lain adalah melalui iTunes, pada Mac atau Windows PC.

Buka iTunes, sambungkan peranti anda dan kemudian pilihnya.

Grafik bar menunjukkan berapa banyak penyimpanan kandungan iOS anda yang digunakan, dibahagikan dengan jenis kandungan. Untuk memeriksa, gerakkan tetikus anda ke atas graf pada setiap jenis kandungan, seperti Aplikasi, Muzik, Podcast, Dokumen & Data, dan sebagainya, untuk mencari maklumat lanjut.

Jenis kandungan pada iDevice anda dan jenis setiap jenis

  • Audio : Lagu, podcast audio, buku audio, memo suara, dan nada dering
  • Video : Filem, video muzik, dan rancangan TV
  • Foto : Kandungan Gelombang Kamera, Photo Stream, dan Pustaka Foto
  • Apps : Aplikasi dipasang. Kandungan apl disenaraikan di bawah Dokumen & Data. (Dihentikan dalam iTunes 12.7)
  • Buku : Buku Buku Apple, buku audio, dan fail PDF (Dihentikan pada iTunes 12.7)
  • Dokumen & Data : Safari Senarai Bacaan Luar Talian, fail yang disimpan dalam apl yang dipasang, dan kandungan apl seperti kenalan, kalendar, mesej, dan e-mel (dan lampiran mereka)
  • Lain-lain : Tetapan, suara Siri, data sistem, dan fail cache

Hentikan iPhone atau iPad anda daripada mengisi storan peranti anda secara automatik

  1. Sambungkan peranti anda ke komputer anda
  2. Buka iTunes
  3. Pilih peranti anda dan pilih Muzik
  4. Centang centang Secara automatik mengisi ruang kosong dengan lagu

  5. Pilih Segerak

Jika setiap kali anda memasukkan iPhone ke Mac atau PC anda, iTunes cuba menyegerakkan beratus-ratus lagu ke telefon anda dan menggunakan semua storan peranti anda, anda perlu mematikan penyegerakan automatik.

Hentikan iTunes dari penyegerakan dengan iPhone atau iPad anda

  1. Lancarkan iTunes
  2. Pergi ke iTunes> Keutamaan
  3. Pilih tab Peranti
  4. Tandakan kotak untuk Mencegah iPod, iPhone dan iPad dari penyegerakan secara automatik

Selepas anda mematikan penyegerakan automatik, secara manual memilih lagu mana yang dipindahkan ke peranti anda.

  • Sambungkan telefon anda ke komputer anda
  • Lancarkan iTunes
  • Tunggu ikon telefon muncul
  • Pilih Muzik dari bar sisi kiri
  • Pilih Senarai main, artis, album, dan genre Terpilih

  • Kemudian tandakan kotak untuk Muzik Penyegerakan

Bagaimana untuk menyemak penyimpanan iPhone atau iPad anda dengan apl Tetapan

Pergi ke Seting> Umum> Penyimpanan iPhone (> Penyimpanan & Penggunaan iCloud> Uruskan Storan untuk IOS yang lebih lama) .

Menu ini menunjukkan kepada anda bagaimana dan di mana anda menggunakan storan iPhone anda.

Anda melihat senarai atau graf berapa ruang yang digunakan dan apa yang ada. Di bawah itu, anda dapati senarai semua aplikasi dalam rangka ruang yang digunakan saat ini.

Lihatlah aplikasi dengan simpanan yang paling dan hapuskan beberapa atau semua data atau apl itu. Lihat di dalam setiap aplikasi dengan mengetiknya dan melihat dua pemboleh ubah: Saiz Aplikasi dan Dokumen & Data.

  • Saiz App ialah perisian aplikasi sebenar yang diperlukan untuk menjalankan aplikasi
  • Dokumen & Data ialah semua maklumat log, kuki, cache, imej yang dimuat turun dan jenis fail lain yang dibuat semasa menggunakan aplikasi
    • Apl tertentu menawarkan kaedah untuk mengosongkan cache, sejarah pelayaran atau muat turun untuk mengalih keluar beberapa fail "Dokumen & Data" tersebut
    • Senarai ini termasuk aplikasi seperti Mesej (ios11 +), Muzik, video melalui apl TV, dan beberapa data aplikasi lain-semua dipadam di dalam menu Penyimpanan ini

Tetapi untuk kebanyakan aplikasi, memadam data bermakna pergi ke apl itu sendiri dan mengeluarkan perkara dari sana.

Dan jangan lupa untuk memeriksa mana-mana video dan podcast yang besar kerana ini mengambil banyak storan dan boleh dipadam kerana anda biasanya boleh memuat turunnya semula apabila anda mahu melihatnya.

Menyematkan Penyimpanan dengan ciri iOS 11+ yang hebat!

Sekiranya anda belum mengemas kini ke iOS 11 atau ke atas, pertimbangkan sekarang.

iOS 11+ menawarkan beberapa alat yang sangat berguna untuk menyelaraskan storan.

Ini termasuk cadangan untuk perkara seperti memotong perbualan lama, mengkaji lampiran yang besar, memunggah apl yang tidak digunakan, dan mengkaji semula video iTunes.

Anda juga akan menemui cadangan aplikasi individu apabila mengetik pada apl dalam senarai apl dalam Tetapan> Umum> Penyimpanan iPhone .

Ia cukup hebat, terutamanya untuk orang-orang dengan 16GB atau 32 GB iPhones dan iPads! Ketik sini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ciri pengurusan storan iOS 11 hebat ini.

Aplikasi Offload ke Space Percuma

Salah satu ciri penyimpanan iOS 11+ yang terbaik ialah App Offload.

Ciri-ciri yang hebat untuk digunakan apabila anda berada pada tahap rendah di storan.

App Offload membolehkan anda memadam aplikasi TETAPI menyimpan semua dokumen & data aplikasi. Apa yang perlu anda lakukan ialah ketik pada ikon apl yang dipadamkan (menunjukkan ikon awan di sebelah namanya), dan iPhone anda mengembalikannya dengan semua data anda tidak terjejas!

Jadi untuk aplikasi di mana anda perlu menyimpan data, seperti permainan, pilihan ini sangat mengalu-alukan sesungguhnya!

Malah menggunakannya dengan pemukul berat seperti iMovie dan GarageBand yang cenderung mengambil banyak ruang hanya untuk Data Apl. Ia tersedia untuk hampir mana-mana aplikasi-tetapi tidak Foto atau Safari.

Terdapat dua cara untuk memuat turun aplikasi dalam iOS11 +

  1. Dayakan Offload Apps yang tidak digunakan dan iDevice anda dimatikan secara automatik apabila ia mengesan storan anda rendah
  2. Mengambil alih aplikasi secara manual dengan memilih dan memilih aplikasi yang dimuat turun
    1. Buka Tetapan> Umum> Simpanan iPhone dan tatal ke bawah untuk senarai apl
    2. Ketik ke dalam apl dan pilih App Offload
    3. Sekali offloaded, aplikasi tetap di tempat tetapi mempunyai ikon awan di sebelah namanya
    4. Pasang semula dengan mengetik ikon aplikasi atau pergi ke Tetapan> Umum> Simpanan iPhone> Apl> Pasang semula Apl

Aplikasi Petua-Padam Mudah dan kemudian Pasang Semula!

Dari masa ke masa, banyak aplikasi mengumpulkan banyak data dalam cache mereka. Walaupun Apple menggalakkan pemaju aplikasi iOS untuk membina aplikasi yang mempunyai fungsi cache pembersihan diri, beberapa pembangun tidak melakukannya!

Satu cara mudah untuk membersihkan data aplikasi cache yang lama ialah memadamkan aplikasi dan kemudian memuat turunnya semula

  • Banyak maklumat yang disimpan dalam Dokumen & Data aplikasi adalah sejarah kuno yang anda tidak perlukan.
  • Dan banyak aplikasi tidak menawarkan ciri untuk membuang data ini.
  • Jadi cara paling mudah untuk membersihkan semua sampah adalah untuk mengalih keluar aplikasi dan kemudian memuat turunnya semula.
  • Lakukan ini untuk aplikasi di mana anda tidak memerlukan sejarah anda-perkara seperti aplikasi berita, aplikasi streaming muzik, dan banyak aplikasi media sosial. Ia menghairankan bagaimana data apl tersumbat mendapat!

Lihat Dokumen & Data App

  1. Pergi ke Tetapan> Umum> Penyimpanan iPhone (> Uruskan Storan untuk IOS yang lebih lama)
  2. Pilih apl yang disenaraikan di bahagian atas untuk menggunakan data
  3. Lihat Dokumen & Data Versus Saiz Apl
    1. Jika Dokumen & Data jauh melebihi saiz aplikasi, pertimbangkan untuk memadamkan aplikasi itu jika anda tidak memerlukan data itu atau jika data itu disimpan di tempat lain (seperti pelayan awan atau aplikasi)
    2. Ingat aplikasi seperti Facebook, Google Drive, Dropbox, dan lain-lain sentiasa menyimpan data pada pelayan mereka, itu sebabnya anda melihat data yang sama dari mana-mana peranti atau penyemak imbas

Melihat contoh, saya perasan bahawa app streaming muzik Pandora adalah 70.6 MB untuk Saiz App dan 254.2 MB untuk Dokumen & Datanya. Itu kelihatannya banyak untuk apl streaming muzik, jadi saya memadamkannya dan kemudian dipasang semula.

Selepas proses yang mengambil masa kira-kira 2 minit, Saiz App kini 70.9 MB dan Dokumen & Datanya 60.1 MB. Itulah simpanan cepat hampir 200 MB! Bagi orang yang mempunyai telefon 16GB, itulah jumlah yang saksama.

Urus Data Apl Mesej Anda!

Sekarang Mesej dan khususnya, iMessage, termasuk banyak ciri tambahan, seperti pelekat, foto, video, dan kandungan seret dan seret.

Semua Mesej ini, Facebook Messenger atau WhatsApp berpotensi menambah sehingga satu tan foto, video dan mesej sembang. Dari masa ke masa, walaupun satu thread sembang boleh membina lebih dari 1GB ruang, mungkin lebih banyak jika terdapat banyak video.

Setakat ini, cara paling mudah untuk menguruskan Mesej anda adalah untuk menukar berapa lama iDevice anda menyimpannya!

Pergi ke Tetapan> Mesej> Simpan Mesej dan kemas kini rangka masa di sini dari Forever hingga 30 hari. Ini sama dengan apa yang dikatakannya, memadam mesej selepas mereka berada di peranti anda selama lebih dari 30 hari.

TETAPI jika anda mempunyai mesej tertentu yang anda tidak boleh ambil bahagian, periksa artikel kami yang mendalam mengenai pengurusan Data iMessage dan pelajari beberapa petua yang baik tentang bagaimana untuk memelihara teks tersebut selama-lamanya.

Apl pihak ketiga seperti WhatsApp bahkan menawarkan kaedah mereka sendiri untuk membuat cadangan mesej anda, jadi periksa apl pemesejan kegemaran anda untuk melihat sama ada ia menawarkan sandaran dalam apl.

iOS 11+ juga termasuk sistem pengurusan Mesej yang hebat yang membolehkan anda memadam dokumen & datanya mengikut kategori, termasuk perbualan, foto, video, GIF dan pelekat, dan juga jenis data lain .

Bagi anda yang benar-benar suka menggunakan dan menyimpan Mesej, alat pengurusan storan Mesej ini adalah untuk anda!

Padamkan Cache Safari

Seringkali, Safari itu adalah babi penyimpanan.

Jadi, jika anda menggunakan Safari untuk kebanyakan atau semua penyemakan imbas web anda, amalan yang baik untuk membersihkan cache, sejarah dan kuki anda untuk membebaskan ruang .

FYI, Safari menyimpan data untuk mengurangkan masa yang dibelanjakan untuk mengakses tapak yang kerap dilawati. Dari masa ke masa, cache ini semakin besar dan lebih besar. Oleh itu, mari kita lihat jika kita boleh membebaskan ruang dengan memotong Safari cache hari ini.

  • Pergi ke Tetapan> Safari> Kosongkan Sejarah dan Data Laman Web
  • Data yang jelas ini dari semua peranti yang disambungkan ke iCloud
  • Seterusnya, pergi ke Advanced> Website Website dan jelaskan apa-apa yang disenaraikan di sana
  • Ia kadang-kadang kosong, jadi jangan risau jika anda tidak melihat apa-apa. Itulah khabar gembira

Untuk maklumat lanjut mengenai memadam cache Safari, terutamanya jika anda tidak dapat memadam beberapa data tapak web, lihat artikel ini How-To Fix Tidak dapat Memadam Sejarah Safari pada iPhone.

Periksa Memori Sistem iPad atau iPhone anda

Jangan lupa bahawa sistem anda memerlukan penyimpanan.

Semua data sistem iOS anda mengambil ruang-ini termasuk perkara seperti tetapan peranti, suara Siri, suara VoiceOver, data sistem termasuk beberapa aplikasi asli, fail sementara, dan fail cache.

Hal-hal ini sering menambah sedikit data.

Berita baik ialah membersihkan cache dan fail sementara anda secara relatif tidak menyakitkan. Menggunakan ciri ini menetapkan semula semua tetapan iPhone peribadi anda. Semua aplikasi dan data anda masih ada tetapi menetapkan semula sebarang pilihan tetapan, seperti nada dering, wallpaper, tetapan bunyi, tetapan paparan, dan tetapan rangkaian (Tetapan selular dan WiFi.)

Gunakan Tetapkan Semula Semua Tetapan dalam Seting> Umum> Tetapkan Semula Tetapan untuk membersihkan banyak fail sementara dan cache anda

Statistik Sistem untuk iOS 11 dan ke atas

Bagi orang yang menggunakan iOS 11+, terdapat tambahan hebat pada butiran Penyimpanan iPhone anda, butiran Sistem anda!

Akhir sekali, Apple membolehkan kita melihat betapa banyak memori sistem fail iOS kami.

Ini tidak boleh dihapuskan, tetapi adalah baik untuk mengetahui di mana semua ingatan anda akan berlaku, sama ada untuk aplikasi, data aplikasi, atau sistem operasi iOS itu sendiri.

Untuk mengetahui berapa banyak memori IOS yang diperlukan, pergi ke Tetapan> Umum> Simpanan iPhone, dan tatal semua jalan ke bawah, lalu semua aplikasi.

Di bahagian bawah anda mencari Sistem. Jadi, jika nombor tidak ditambah, pastikan anda mengakaunkan fail sistem iOS anda terlebih dahulu.

Kemas kini Beberapa Tetapan Foto & Video iPhone

Hadkan Tetapan Foto dan Video

Jika anda seperti saya, anda mengambil banyak foto dan video (atau cuba ambil.)

Kebanyakan masa, kami tidak memerlukan tawaran kamera iPhone yang terbaik untuk menangkap masa ini.

Melaraskan resolusi kamera kami jauh dalam menyimpan data yang berharga untuk perkara lain, jadi mari melaraskan beberapa tetapan kamera, jadi kami dapati foto tengah dan gambar simpanan hebat.

Rakaman Video

Lawati tetapan kamera anda dengan pergi ke Tetapan> Kamera (iOS 11+) atau Tetapan> Foto & Kamera .

  • Cari item yang diberi label Rekod Video dan Rakam Slo-mo (tidak semua iPhone menawarkan Slo-mo, jadi jika anda tidak nampak pilihan ini, jangan bimbang)
  • Tukar tetapan rakaman video ini sama ada HD 720p atau 1080 HD-semakin rendah bilangannya, lebih besar simpanan ruang
  • Elakkan penetapan Rekod Video pada 4K melainkan anda mempunyai sebab yang menarik, seperti merakam sesuatu yang luar biasa di mana anda memerlukan tahap terperinci. Untuk kebanyakan perkara, baik 1080 atau 720 berfungsi dengan baik!

Foto HDR

Seterusnya, kembali ke tetapan Kamera anda dan cari item Simpan Normal Photo.

Kami mengesyorkan agar anda menukar tetapan ini OFF. Apabila ON, setiap kali anda mengambil foto HDR, iPhone anda akan menyimpan beberapa salinan foto yang sama secara automatik.

Menyimpan salinan bermakna gambar anda mengambil lebih banyak storan pada iPhone anda. Jika anda sentiasa mengkaji gambar anda dan memadamkan versi yang anda tidak mahu menyimpan; ia bukan isu. Tetapi kebanyakan kita tidak mengkaji secara rutin semua foto kami, jadi sebaiknya matikan tetapan ini OFF.

IPhone anda secara automatik mencipta HDR atau foto pelbagai dinamik yang tinggi untuk anda apabila difikirkan sesuai.

Pada asasnya, iPhone anda mengambil tiga versi setiap gambar yang anda tangkap dalam penggantian pesat-satu untuk bahagian yang gelap, satu untuk nada tengah, dan satu untuk bahagian yang terang.

Kemudian, telefon anda menggabungkan bahagian terbaik dari ketiga-tiga foto bersama-sama ke dalam imej tunggal yang anda lihat. Biasanya, HDR memberi anda gambaran yang lebih baik dengan beberapa pengecualian: gerakan dan siluet.

Menghidupkan HDR ON atau OFF

Untungnya, mudah untuk menghidupkan atau mematikan HDR menerusi Apl Kamera anda. Tetapan lalai adalah Auto, yang bermakna iPhone anda menentukan apabila ia sesuai.

Tetapi jika anda mahu kawalan yang lebih besar, cari butang HDR di bahagian atas Apl Kamera anda. Ketik dan pilih Auto, Aktif, atau Mati. IPhone anda menyoroti pilihan tertentu anda. Apabila HDR dimatikan, HDR disebarkan. Dan apabila HDR dihidupkan, anda akan melihat HDR dalam kuning.

Ingat bahawa dengan tetapan HDR Auto diaktifkan, iPhone anda memilih apabila menggunakan ciri ini. Tidak semua foto adalah HDR. Foto-foto yang HDR berkata demikian di penjuru kiri atas pratonton, bersebelahan penunjuk foto lain seperti Live, Long Exposure, dan sebagainya.

Elakkan Mod Burst

Malangnya, banyak daripada kita mengambil gambar mod pecah tanpa menyedari!

Itu kerana iPhone kami pada masa ini tidak mempunyai butang atau togol untuk membolehkan mod pecah. Mod Burst mengambil satu siri gambar secara berturut-turut. Ia bagus untuk tembakan tindakan tetapi tidak begitu baik untuk mengambil foto secara tetap.

Untuk kebingungan saya, mod pecah bertukar apabila anda membiarkan jari anda berlama-lama terlalu lama pada butang pengatup. Dan kerana tidak ada cara untuk menghidupkan ciri ini, walaupun dalam kebolehaksesan, orang-orang dengan jari perlahan sering terjebak dengan satu siri foto apabila kita hanya menginginkannya! Bercakap tentang babi penyimpanan.

Untuk menyelesaikan masalah, gunakan butang kelantangan untuk mengambil gambar dan bukan pada butang pengatup pada skrin. Menggunakan volum selalu mengambil gambar tunggal, hanya menghapuskan risiko siri gambar pecah!

Jika anda secara tidak sengaja mengambil siri pecah foto, ada beberapa langkah untuk memilih satu foto dan memadam yang lain.

  • Buka aplikasi Foto dan cari foto pecah-cari ikon foto yang menyerupai folder yang disusun
  • Anda akan melihat foto anda dikenal pasti sebagai Burst di sebelah kiri atas. Ia juga menyenaraikan bilangan gambar dalam siri pecah
  • Ketik Pilih di bahagian bawah skrin untuk melihat semua foto
  • Leret ke kiri dan ke kanan untuk melihat semua foto pecah
  • Ketik foto yang anda mahu simpan dan tekan Selesai
  • Pilih sama ada Simpan Segalanya atau pilih Keep Only Favorites, foto anda yang dipilih
  • Foto pecah tidak terpilih berpindah ke Album Terkini Terkini anda
    • Jangan lupa untuk memadamkan satu lagi masa untuk membersihkannya dari simpanan iPhone anda

Matikan Stream Foto Jika Anda Mempunyai Peranti Pelbagai

Jika anda memiliki berbilang iDevices atau Mac yang menggunakan ID Apple yang sama, mematikan Upload ke Stream Foto saya akan membantu menyimpan beberapa ruang percuma.

Stream Foto secara automatik memuat naik dan kemudian memuat turun foto baru (dalam masa 30 hari ke maksimum 1000 imej) ke semua peranti Apple ID anda yang terhubung apabila peranti itu disambungkan ke WiFi.

Jadi apa-apa gambar yang anda ambil dengan iPad anda secara automatik memuat turun ke iPhone anda dan sebaliknya. Atas sebab itu, kami mengesyorkan menjadikan OFF Stream Foto anda untuk iFolks dengan banyak peranti.

  • Untuk mematikan Strim Foto Saya, pergi ke Tetapan> Foto> dan togg OFF Upload ke Stream Foto Saya (atau Stream Foto Saya.)
  • Mematikan ciri ini juga memadamkan semua foto yang sedang berada dalam strim ini-ini sepatutnya pada peranti anda yang lain tetapi mengesahkannya sebelum mengetik Padam.
  • Sebaik sahaja anda memilih Padam, Apple memadamkan semua foto yang dimuat turun dari Stream Foto anda.

Apabila anda memadam gambar dari Stream Saya Foto pada iPhone anda (atau mana-mana iDevice), ia dikeluarkan dari BOTH bahawa iPhone (atau peranti) dan iCloud tertentu.

TETAPI, foto yang anda import dari Stream Foto saya ke peranti anda yang lain tidak akan dihapuskan. Ya, ia mengelirukan !!!!

Tetapi Tunggu, Kadang-kadang Streaming Foto Saya Membuat Sense!

Jika anda memiliki hanya satu iDevice dan komputer (Windows atau Mac) ATAU jika anda menggunakan akaun ID Apple yang berbeza untuk peranti anda, maka menyimpan (atau menghidupkan) Stream Foto saya mungkin pilihan yang baik.

Khususnya, untuk iFolks yang TIDAK menggunakan Perpustakaan Photo iCloud menggunakan Stream Foto saya adalah cara yang bagus untuk mengarkibkan foto anda pada komputer anda yang lebih besar .

Satu kaveat, Stream Foto saya menyokong format JPEG, PNG, dan TIFF dan hanya berfungsi dengan Foto, bukan Video atau Foto Langsung.

Idea di sini ialah menggunakan Stream Foto saya sebagai kenderaan untuk mendapatkan foto anda ke komputer anda, yang umumnya mempunyai kapasiti storan yang lebih besar.

Akibatnya, masuk akal bahawa komputer anda adalah tempat anda menyimpan koleksi foto dan arsip jangka panjang anda. Untuk berfungsi, anda mesti mempunyai Stim Filem Saya didayakan pada kedua iPhone (atau iDevice) AND komputer anda.

Pada iDevice anda, pergi ke Tetapan> Profil ID Apple> iCloud> Foto dan aktifkan Muat Naik ke Stream Foto Saya.

Hidupkan Stream Foto Saya Di Mac anda

  1. Dari menu Apple, pilih Pilihan Sistem
  2. Klik iCloud . Dan pilih Foto
  3. Klik butang Opsyen dan aktifkan Stream Foto Saya

  4. Buka Foto
  5. Pergi ke Foto> Keutamaan
  6. Pilih Umum dan tandakan kotak untuk Import: Salin Item ke Perpustakaan Foto

Hidupkan Stream Foto Saya Pada PC Windows Anda

  1. Muat turun dan pasang iCloud untuk Windows
  2. Buka iCloud
  3. Di sebelah Foto, klik Pilihan dan pilih Stream Foto Saya & Muat turun Foto dan Video Baru ke PC Saya
  4. Klik Selesai, kemudian klik Terapkan

Apabila anda menghidupkan Foto, iCloud untuk Windows mewujudkan folder Foto dalam File Explorer yang dipanggil Foto iCloud. Stream Foto saya secara automatik memuat turun mana-mana foto baru yang anda ambil pada iDevices anda ke folder Muat turun itu.

Jangan lupa untuk membuat sandaran iPhone dan komputer anda juga!

Jika menggunakan Stream Foto Saya dan bukan Pustaka Foto iCloud, sila pastikan anda membuat sandaran iDevice dan komputer anda dengan kerap. Stream Foto saya hanya menyimpan foto selama 30 hari dengan maksimum 1000 foto pada bila-bila masa yang diberikan kepada awan.

Jadi jika komputer anda gagal, anda kehilangan bukan sahaja semua aplikasi, dokumen dan fail anda yang lain, tetapi juga koleksi keseluruhan foto anda! Oleh itu, cerdas dan jadikan semula, sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Bagi pengguna Mac, kaedah sandaran paling mudah ialah Mesin Masa, yang bersandar secara automatik, apabila komputer dihidupkan. Dan untuk iPhone, lihat artikel Backup iOS yang terperinci kami.

Do It Old-School-Bagaimana untuk Mengimport Foto & Video secara manual

Jika anda tidak menyukai idea awan atau sepupunya, My Photo Stream, masih lagi cara lama memindahkan foto dari iDevices anda ke komputer anda. Ya, sudah tiba masanya. Dan ya, ia sering menjadi kesakitan.

Tetapi di samping itu, anda mendapat peluang untuk meninjau semula semua kenangan itu-dan memadamkan beberapa di sepanjang jalan. Kadang-kadang apa yang berlaku pada iPhone anda pasti akan tinggal di iPhone anda ... atau hilang sama sekali!

Untuk Mac

  1. Sambungkan iDevice anda ke Mac anda dengan kabel kilat anda
  2. Jika perlu, buka kunci iDevice anda dengan kod laluan anda
    1. Sekiranya anda melihat jawapan yang meminta anda mempercayai Komputer ini. Ketuk Amanah
  3. Pada Mac anda, aplikasi Foto akan dibuka secara automatik
    1. Jika tidak, buka aplikasi Foto secara manual
  4. Skrin Impot muncul dengan semua foto dan video yang berada di iDevice anda
    1. Jika skrin Import tidak muncul, klik tab Import atau klik nama peranti di bar sisi
  5. Klik Import Semua Foto Baru atau pilih imej yang anda mahu, kemudian klik Import Dipilih

  6. Apabila import selesai, anda mungkin melihat mesej yang bertanya jika anda ingin memadamkan atau menyimpan foto pada iDevice anda
    1. Klik Padamkan Item untuk mengalih keluar gambar atau pilih Simpan Item, supaya mereka kekal pada peranti
    2. Apabila anda memilih Simpan Item, anda perlu memadamkannya secara manual dari iDevice anda
  7. Itu sahaja! Sekarang selamatkan sambungan iDevice anda dari Mac anda

Untuk Windows

  1. Pasang versi iTunes terkini. Mengimport foto ke PC Windows anda memerlukan iTunes 12.5.1 atau lebih baru
  2. Sambungkan iDevice anda ke PC anda dan buka aplikasi Foto

  3. Klik kanan atau leret ke atas dari tepi bawah untuk melihat arahan aplikasi
  4. Pilih Import
  5. Pilih iDevice anda
  6. Aplikasi ini secara automatik mencari semua foto dan video yang tidak diimport sebelum ini dan memilihnya. Sebagai alternatif, klik atau leret ke bawah pada setiap foto dan video yang anda mahu import atau pilih Pilih Semua
  7. Pilih Import
  8. Foto dan video anda disimpan dalam folder Gambar dalam subfolder yang dinamakan dengan tarikh hari ini

Untuk orang yang menggunakan Windows 7, sila lihat artikel asas pengetahuan Microsoft ini.

Adakah anda sedang streaming banyak video iTunes?

Jika anda menstrim banyak video melalui iTunes, telefon anda mungkin akan sedikit keliru dengan semua data yang masuk.

Keluar dari iTunes pada telefon anda, mulakan semula telefon, dan kemudian masuk kembali ke iTunes di telefon. Sekarang lihat jika storan anda naik.

Wrap Up

Jadi selepas semua usaha ini, hasil saya!

Saya menyimpan 2 GB data dengan mematuhi langkah-langkah yang disenaraikan di atas. Saya fikir itu cukup hebat DAN sekarang saya boleh mengambil semua gambar anak-anak, keluarga, percutian, dan lain-lain perkara yang datang ke fikiran saya.

Paling penting, dengan tips ini, saya akan menguruskan storan iPhone saya lebih baik pada masa hadapan. Jadi tidak lagi Tidak Dapat Mengambil Foto dan Penyimpanan Hampir Penuh mesej. Dan itu, kawan-kawan saya, selamat datang berita.