Cara menggunakan IFTTT pada iPhone anda untuk Memudahkan Kehidupan Anda

Telefon pintar kami mengendalikan banyak tugas berat untuk tugas harian kami. Walau bagaimanapun, kadang-kadang di mana anda akan berharap bahawa perkhidmatan yang berbeza akan saling berinteraksi dengan betul. Di sinilah IFTTT dimainkan.

Apakah IFTTT?

Jika Ini, Kemudian Itu (IFTTT) dikeluarkan pada web pada tahun 2011 sebelum membuat debut mudah alih pada tahun 2013. IFTTT menghubungkan aplikasi dan perkhidmatan yang berbeza bersama-sama dengan bantuan automasi.

Contohnya, katakan anda ingin diberitahu mengenai cuaca setiap hari pukul 7 pagi. Kemudian anda akan menggunakan IFTTT untuk menghubungkan penyedia cuaca anda dan mesej kemudian akan tiba di peranti anda selepas slot masa telah dicetuskan.

Terdapat banyak kegunaan yang berbeza untuk IFTTT dan penulisan ini, terdapat lebih daripada 50 juta "applet" yang berbeza. Applet adalah perintah yang digunakan untuk membuat perkara berlaku dengan proses automasi.

Kes penggunaan terbaik

Terdapat beberapa kegunaan asas dari IFTTT, seperti peringatan berasaskan lokasi untuk mengambil susu. Walau bagaimanapun, terdapat juga pilihan yang lebih kompleks dan di sini terdapat beberapa kegemaran kami.

  • Dapatkan pemberitahuan apabila harga aplikasi tertentu turun
  • Bercakap nota ke Evernote menggunakan Peringatan Siri dan iOS
  • Sandarkan foto iOS baru yang anda ambil ke Dropbox
  • Simpan Kenalan iOS baru ke Kenalan Google anda

Ini mungkin kelihatan agak asas tetapi masih menjadi tujuan yang baik untuk orang yang tepat. Walau bagaimanapun, IFTTT juga telah berkembang ke dalam dunia produk rumah pintar dan pembantu suara (iaitu Google Pembantu dan Siri).

Beberapa contoh yang baik ini adalah seperti berikut:

  • Togol Wemo Tukar atau matikan
  • Hidupkan lampu Philips Hue anda dengan Siri
  • Buat acara pada kalendar iPhone anda dengan Google Home
  • Beritahu Alexa untuk menghantar e-mel kepada anda senarai belanja

Apakah yang dilakukan IFTTT dengan?

Seperti yang telah disebutkan di atas, IFTTT sudah mempunyai sokongan untuk Google Pembantu, Siri, dan Alexa Amazon. Ini bermakna anda boleh menggunakan IFTTT untuk berinteraksi dengan pelbagai produk rumah pintar seperti peranti Alexa, Google Home, dan banyak lagi.

Di hadapan mudah alih, IFTTT serasi dengan kedua-dua iOS dan Android. Ini menjadikan kehidupan lebih mudah bagi mereka yang menggunakan kedua-dua platform tetapi mahu terus menggunakan IFTTT secara tetap.

Terdapat satu aspek mengecewakan IFTTT bagi mereka yang baru-baru ini melabur dalam HomePod Apple. Nampaknya tidak ada sokongan rasmi untuk penceramah pintar pertama Apple.

Walau bagaimanapun, kami menjangkakan (dan melintas jari kita) untuk beberapa jenis kemas kini untuk datang tahun ini yang mengubahnya. Dengan produk-produk baru, selalu ada kelewatan macam-macam, dan ia hanya menjadi masalah waktu sebelum perubahan ini.

Buat resipi peribadi

Walaupun terdapat lebih banyak applet dan resipi yang sudah dicipta, IFTTT menawarkan keupayaan untuk membuat sendiri. Ini boleh dilakukan dengan mudah dari komputer anda atau langsung dari peranti iOS anda.

Anda perlu membuat akaun iFTTT sebelum membuat apa-apa resipi. Anda boleh melakukan ini selepas anda memuat turun aplikasi buat kali pertama.

Sebaik sahaja IFTTT berada di peranti anda dan akaun anda telah dibuat, berikut langkah-langkah untuk membuat resipi peribadi:

  1. Buka IFTTT
  2. Pilih 'Applets saya'
  3. Ketik ikon "+" di bahagian atas sebelah kanan

Dari sini, anda akan melihat skrin yang mengatakan "Applet Baru", dengan urutan 'jika ini kemudian itu'. Ketuk "ini" dan anda akan dibentangkan dengan skrin yang membolehkan anda mencari perkhidmatan yang bertindak terlebih dahulu dalam proses ini.

Terdapat beberapa perkhidmatan yang berbeza untuk dipilih dan menatal melalui mereka semua boleh menjadi kesakitan. Syukurlah, terdapat kotak carian di bahagian atas halaman jika anda tahu dengan tepat apa yang anda cari.

Sebaik sahaja anda mencari perkhidmatan yang betul, anda akan diminta mengisi butir-butir yang perlu dan namakan Applet. Seterusnya, anda perlu mencari tindakan untuk bahagian "itu" Applet.

Setelah dipilih dan diisi dengan betul, maka Applet anda akan dibuat. Sekiranya anda bimbang tentang perkara yang tidak berfungsi dengan betul, anda sentiasa boleh memaksa tindakan IFTTT berlaku. Ini akan menghantar pemberitahuan ujian untuk memastikan semuanya berfungsi dengan baik.

Buat Widget IFTTT

Dari semasa ke semasa, anda mungkin mahukan akses yang lebih cepat ke Applet IFTTT ini daripada perlu mengakses aplikasinya. Baru-baru ini, apl itu dikemas kini dengan sokongan untuk widget, yang boleh anda akses dengan mudah dengan meleret tepat pada skrin utama anda.

Satu contoh yang sempurna ini ialah menggunakan IFTTT untuk menghidupkan atau mematikan lampu anda sama ada dengan palam rumah pintar atau kit Philips Hue. Jika anda ingin menambah widget ke Pusat Pemberitahuan, ikuti langkah berikut:

  1. Buka IFTTT
  2. Pilih 'Applets saya'
  3. Ketik ikon gear di sudut kiri atas
  4. Pilih 'Widgets'
  5. Ketik 'Dapatkan Widget'

Skrin seterusnya akan menunjukkan beberapa pilihan yang paling popular untuk widget akses pantas ini. Sebagai contoh, anda boleh dengan cepat menghantar tweet, menambah nota dalam Evernote, meredupkan lampu, dan banyak lagi.

Sebaik sahaja anda mencari widget yang anda mahu gunakan, pilih pilihan yang betul. Dari situ, anda akan mahu menukar widget dengan matlamat yang disediakan.

Selepas widget telah ditambah ke senarai anda, terdapat beberapa kawalan tambahan yang anda miliki. Ini boleh diselaraskan dengan kembali ke susun atur widget dari 'Applets Saya'.

Konfigurasi Widget

Apabila mengkonfigurasi widget, anda dibentangkan dengan beberapa pilihan:

  • Tunjukkan dalam Paparan Hari Ini
    • Akses widget dengan meleret pada skrin Kunci, Skrin Utama, atau Pusat Pemberitahuan
  • Tunjukkan pada Apple Watch
    • Anda boleh menjalankan widget dari aplikasi IFTTT pada Apple Watch
  • Ikon skrin rumah
    • Buka widget dari ikon pintasan yang ditambah pada skrin utama anda

Oleh itu, katakan anda bersedia untuk menukar perkara sedikit dan mahu mengeluarkan atau menggantikan salah satu Applet anda. Aplikasi IFTTT membuat penghapusan atau menyahaktifkan widget dan applet sangat mudah.

Padamkan Widget / Applet

Kembali ke bahagian 'Applets' dalam aplikasi IFTTT. Pilih widget / applet yang anda ingin nyahdayakan dan togol suis padam.

Sekiranya anda ingin memadam sepenuhnya widget sama sekali, ketik ikon gear di sudut kanan atas. Ini akan membawa anda ke skrin konfigurasi, tetapi anda akan mahu melancarkan semua jalan ke bawah dan ketik butang 'Padam'. Widget atau Applet akan dikeluarkan sepenuhnya dari senarai anda dan tidak akan lagi dicetuskan.

Kesimpulannya

IFTTT adalah perkhidmatan yang merupakan salah satu pilihan paling unik di App Store, dan berfungsi dengan pelbagai peranti. Sekiranya anda ingin memberikan ini pusaran, anda boleh memuat turun aplikasi, mendaftar, dan memulakan.

Sebaik sahaja anda telah mendaftar, pastikan anda kembali ke sini untuk memberitahu kami tentang beberapa Applet atau widget kegemaran anda. Mungkin, kami akan mengkaji semula IFTTT pada masa akan datang untuk memaparkan senarai Applied IFTTT terbaik dari komuniti.