Tidak dapat memadamkan kandungan 'disimpan dalam negara' dalam aplikasi Fail? Inilah yang berlaku

Aplikasi Fail Apple telah memperkenalkan peluang produktiviti yang baru untuk iOS dan iPadOS - tetapi ia masih tidak sempurna.

Walaupun kini terdapat sokongan untuk media generik dan storan tempatan, apl Fail Apple tidak benar-benar merasakan seperti pengurus fail PC yang benar. Ini mungkin kerana ia tidak benar-benar dimaksudkan. Sebaliknya, ia adalah pautan ke Drive iCloud dengan storan tempatan yang dibuang di atas.

Berkaitan:

    Penekanan pada storan berasaskan awan sebenarnya boleh menyebabkan masalah, seperti yang dinyatakan oleh pembaca AppleToolBox Michael Overly. Nasib baik, kita mungkin mempunyai penyelesaian.

    Inilah yang anda perlu tahu tentang masalah dan penyelesaian yang mungkin.

    Masalah

    Aplikasi Fail berguna, tetapi bagaimana jika anda tidak dapat memadam fail yang anda muat turun dari awan?

    Terlalu menghampiri kami dan membawa kelemahan aplikasi Fail ke perhatian kami yang telah, setakat ini, sudah hampir tidak disedari. Pada dasarnya, memuat turun fail dari iCloud Drive ke bahagian Pada iPhone / iPad saya dalam aplikasi Fail hanya berfungsi satu cara. Marilah kita terangkan.

    Sebagaimana terlalu terang, setelah anda mengetuk ikon awan kecil pada fail dalam iCloud Drive, ia akan dimuat turun ke storan setempat anda. Dia menjelaskan bahawa tidak ada cara untuk "meletakkan" fail tersebut ke dalam iCloud Drive tanpa memadamkannya sepenuhnya.

    Pada pandangan pertama, ini nampaknya menjadi pengawasan utama dalam sistem pengurusan fail Apple. Tidak dapat memadam fail yang disimpan secara tempatan pada peranti anda akan menjadi kelemahan besar untuk pengguna kuasa dan produktiviti.

    Tetapi kami melakukan lebih banyak penggerudian dan mendapati bahawa ini, sebenarnya, tingkah laku yang dimaksudkan.

    Apa yang sedang berlaku?

    Singkatnya, fail yang disimpan dalam bahagian dan fail Drive iCloud Drive dalam On My (Device) tidak sama dan sama.

    Kandungan yang disimpan dalam bahagian Drive iCloud pada aplikasi Fail akan sering mempunyai ikon awan kecil dengan anak panah ke bawah pada mereka. Ini bermakna mereka kini berada dalam awan dan perlu "dimuat turun" sebelum mereka diakses atau dilihat.

    Sebaik sahaja anda "memuat turun" itu, tidak ada cara untuk memadamnya secara manual dari storan setempat anda tanpa memadamnya dari iCloud juga. Tetapi, sekali lagi, ini dimaksudkan untuk tingkah laku.

    Ia adalah yang terbaik untuk memikirkan apa-apa yang disimpan dalam iCloud Drive hanya dalam satu tempat. Walaupun anda "muat turun", fail itu masih dalam awan sahaja.

    Untuk meletakkannya dengan cara lain, satu-satunya perbezaan di antara mempunyai ikon awan dan bukannya ialah peranti anda cuba menjimatkan ruang storan dan jalur lebar setempat dengan tidak menyimpan fail secara tempatan.

    Peranti anda akan menunjukkan ikon fail, tetapi ia tidak akan mempunyai kandungan fail yang disimpan di dalam negara. Setelah mengklik padanya dan ikon awan hilang, maka kandungannya akan di cache secara tempatan. Ya, barang-barang dalam cache secara teknikal akan mengambil ruang pada peranti anda. Tetapi iOS, macOS dan sistem operasi Apple lain akan memadamkannya secara automatik jika anda memerlukan ruang.

    Sistem Apple akan mengambil kira banyak faktor, seperti berapa kerap anda menggunakan fail itu, berapa besarnya, dan berapa banyak ruang yang anda tinggalkan.

    Jika ia menentukan bahawa ia boleh mengalih keluar cache setempat tanpa mengacaukan dengan aliran kerja anda, ia akan.

    Dalam Ringkasan

    Jadi, untuk meringkaskannya:

    • Fail dalam iCloud Drive hanya disimpan di awan, walaupun ikon awan tidak muncul.
    • Mempunyai ikon awan di sebelah fail anda bermakna ia tidak ditayangkan di dalam negara.
    • Sekiranya tidak terdapat awan, maka anda akan dapat melihat kandungan fail tersebut. Tetapi ia tidak akan, secara teknikal, disimpan di dalam negara.
    • OS Apple akan menentukan secara automatik jika anda memerlukan ruang yang digunakan oleh cache tempatan dan memadamkannya dengan sewajarnya.
    • Tiada pilihan untuk memadam fail ini secara manual. (Sebenarnya, ada satu cara: log keluar dari iCloud. Ini akan memadamkan semua cache yang disimpan di dalam negara anda tetapi secara objektifnya sakit di leher.)

    Penyelesaian yang mungkin

    Sistem Apple cukup cerdas dan anda mungkin tidak akan mendapati diri anda kehabisan storan, walaupun anda sering mengakses fail dari iCloud Drive.

    Di sisi lain, ada cara untuk memintas quirk yang dinyatakan di atas dan sebenarnya memuat turun fail ke storan setempat anda. Ini boleh menjadi cara yang berguna jika anda tidak menyukai proses automatik di iOS dan iPadOS.

    Fail ini akan mengambil ruang pada peranti anda (dan kemungkinan lebih banyak ruang berbanding versi awan) Tetapi anda akan dapat memadam sepenuhnya tanpa menjejaskan salinan fail di awan.

    Inilah caranya untuk melakukannya pada iPhone atau iPad.

    Walaupun anda tidak boleh secara manual memadam cache awan tempatan secara manual, kaedah ini adalah cara untuk benar-benar memuat turun salinan fail setempat ke peranti anda.
    • Buka aplikasi Fail pada peranti iOS anda. (Pastikan anda berada dalam direktori yang mempunyai fail dan bukan hanya folder.)
    • Ketik pada Pilih di penjuru kanan sebelah atas.
    • Pilih fail.
    • Ketik ikon Folder di bar menu bawah. Ini adalah menu "salinan".
    • Pilih lokasi baru untuk fail di dalam aplikasi iPhone Pada My iPhone atau Pada iPad saya pada apl Fail.
    • Salin Salin.

    Pada ketika ini, Fail akan membuat salinan fail baru di lokasi yang anda pilih. Ini adalah salinan bebas yang berasingan daripada salinan iCloud. Ini bermakna anda boleh memadamkannya tanpa menjejaskan versi awan.