5G akan datang, tetapi akan iPhone anda bersedia?

Jadi habuk telah diselesaikan dari CES 2018 dan MWC 2018, jadi apa lagi? Nah, akan ada peranti Android yang dilancarkan, dan akan ada kata kunci yang mungkin dilampirkan - 5G.

5G adalah pergerakan seterusnya dalam dunia rangkaian mudah alih dan menawarkan kelajuan lebih daripada 10 Gigabits sesaat. Bandingkan dengan piawaian LTE semasa, dan kami melihat kenaikan kelajuan 10X. Fikirkanlah dengan cara ini - filem 5GB itu akan mengambil masa beberapa saat sahaja untuk memuat turun bukannya minit.

Di MWC 2018, terdapat beberapa syarikat, termasuk Qualcomm, yang memaparkan keupayaan 5G. Ini telah menimbulkan persoalan tentang masa depan dan di mana iPhone akan berdiri.

Malangnya, sementara peranti Samsung dan Huawei sedang dibebaskan dengan keupayaan 5G sudah, iPhone mungkin berada di belakang lengkungnya. IPhone X, yang dilancarkan beberapa bulan lalu, tidak dapat mengendalikan kelajuan rangkaian baru ini.

Sebaliknya, pengguna akan "dipaksa" untuk menaik taraf jika mereka benar-benar mahukan yang terkini dan paling besar. Walau bagaimanapun, kami telah melihat langkah yang sama sebelum kembali ke iPhone 4 hari.

BERKAITAN:

Apple 2018 iPhones Detailed, Here's What Coming

Inilah Apa yang Apple merancang untuk 2018

Sejarah boleh mengulangi sendiri

Pada masa itu, teknologi rangkaian mudah alih berkembang dari 3G ke 4G / LTE. Walaupun iPhone 4 mampu mengendalikan 3G, tidak ada sokongan untuk bergerak ke 4G. Banyak pakar menganggap bahawa iPhone 4S akan menjadi peranti pertama yang mengendalikan 4G, tetapi sekali lagi, itu tidak akan berlaku.

Sebaliknya, Apple memegang sehingga iPhone 5 sebelum termasuk kelajuan rangkaian 4G LTE dalam perantinya. Kita dapat melihat Apple membuat langkah yang sama dengan generasi akan datang kelajuan rangkaian. Salah satu sebab untuk mempercayai ini ialah Apple dan Qualcomm baru-baru ini berpisah.

Qualcomm pernah menjadi pembekal untuk chipset LTE Apple, tetapi Apple memutuskan untuk bergerak ke arah yang berbeza dengan iPhone X. Qualcomm bertindak balas dengan cara yang besar selepas melancarkan chipset X50 yang dikatakan merevolusikan jalur lebar mudah alih 5G.

Bolehkah kita melihat Apple dan Qualcomm membuat masa untuk iPhone 5G yang dibolehkan? Kemungkinan besar. Walau bagaimanapun, sesuatu yang perlu dipertimbangkan adalah salah satu aksesori Apple yang paling popular - Apple Watch.

Generasi terakhir Apple Watch adalah yang pertama seumpamanya untuk menampilkan antena LTE. Antena ini sebenarnya dibina pada paparan, mewujudkan sesuatu yang benar-benar revolusioner dan unik.

Langkah ke 5G bermaksud bahawa Apple mungkin akan kembali ke papan lukisan. LTE telah wujud selama bertahun-tahun, yang telah memberi Apple masa untuk melaksanakan R & D. Mengintegrasikan 5G ke Apple Watch ini lebih awal dalam permainan tidak mungkin.

Sebaliknya, kita perlu menunggu dengan jangkaan apabila Apple akan melihat kemungkinan mengubah permainan lagi. Dapat memuat turun senarai main lagu dan podcast pada pergelangan tangan anda dalam masa beberapa saat akan menjadi luar biasa. Dan itu tidak termasuk apa yang iPhone akan dibawa ke meja.

Bagaimana dengan persaingan?

Pesaing terbesar Apple, Samsung, hanya melancarkan peranti terbarunya dengan Galaxy S9. Penyerapan ini tidak terlalu menarik, kecuali beberapa ciri yang menarik dan kamera yang lebih baik.

Ini benar-benar boleh membuka pintu untuk Apple untuk mendahului permainan Kejatuhan ini dan dapat mengejutkan semua orang. Bagaimana perasaan anda tentang melihat iPhone X Plus yang "dibuktikan masa depan" untuk pelancaran 5G? Ini senario yang tidak mungkin, tetapi kini akan menjadi masa untuk Apple memanfaatkan.

OEM lain sudah merancang untuk masa depan, dengan Huawei menjadi salah satu daripada syarikat-syarikat ini. Di MWC 2018, Huawei memperkenalkan chipset 5G sedia pengguna pertama, yang dikenali sebagai Huawei Balong 5G01. Chipset khusus ini mampu memuat turun data pada 2.3Gbps.

Ia tidak mungkin, tetapi Apple juga boleh mengetik ke Huawei untuk beberapa sumber untuk membawa 5G ke iPhone pada masa akan datang. Ini tidak akan berlaku sekalipun, kerana Huawei terus bertempur dengan kerajaan Amerika Syarikat hanya untuk bekerjasama dengan syarikat penerbangan.

Pembawa Pertama

5G adalah kata kunci yang akan dibuang sekitar beberapa tahun akan datang. Dengan banyaknya sebutan ini akan disediakan oleh pembawa.

Verizon telah mengesahkan bahawa ia akan memulakan pelancaran 'komersial' 5G di antara tiga hingga lima bandar pada penghujung 2018. Bahkan, Big Red diam-diam menguji kelajuan rangkaian 5G semasa Super Bowl LII.

AT & T mungkin akan menjadi baris seterusnya, kerana syarikat itu juga akan melancarkan dalam tiga pasaran menjelang akhir tahun ini. Sementara itu, Sprint dan T-Mobile mungkin akan mengetepikan pek itu.

T-Mobile baru-baru ini mendakwa bahawa 5G akan datang ke 30 bandar yang berbeza menjelang akhir tahun ini. Ini adalah prestasi yang sangat baik, dan T-Mobile pasti mempunyai infrastruktur untuk menjadikannya berfungsi dengan spektrum 600mHz.

Bercakap tentang infrastruktur, semuanya tidak hilang hanya kerana tiada peranti 2018 akan dilancarkan dengan 5G di-tunda. Akan lebih baik bagi pembawa ini untuk mendapatkan kinks bekerja sebelum peranti mula tiba dan masalah timbul.

Kesimpulannya

Masalah dengan semua "pengumuman" ini adalah fakta bahawa tiada telefon pintar yang dikeluarkan tahun ini akan dapat menggunakan 5G. Inilah peluang Apple dapat mengambil kesempatan daripada dan menjadi yang pertama di pasaran. Jika tidak, kita perlu menunggu sehingga 2019 sebelum dapat melihat keupayaan sebenar.

5G akan menjadi menakjubkan. Kami hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana pasaran memainkan, bersama-sama dengan sudut yang Apple memutuskan untuk mengambil. Mudah-mudahan, ini bukan ulang tahun 2011 dan Apple menjadi salah satu yang pertama di pasaran dan memimpin jalan ke masa depan.

Marilah kita tahu apa yang anda fikirkan tentang semua perbincangan ini sekitar 5G dan apa yang anda fikir Apple akan lakukan.